السهولة في شعر البهاء زهير ( دراسة في الإيقاع )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

وقد عرض هذا البحث لفرضية مؤداها الکشف عن أسباب الحکم على شعر شاعر قديم بالسهولة بينما تعد  السهولة لدى النقاد سمة للذوق العربي عموما . ولدراسة هذا الموضوع عرفت السهولة ؛ وتبين توجهها نحو الإيقاع والموسيقى فخص البحث شاعرا أجمع النقاد على سهولة شعره  ( البهاء زهير) وخُصص لدراسة عناصر الإيقاع المختلفة فقسم إلى ثلاثة فصول تتناول : الإيقاع الخارجي ، ودرس فيه الوزن والقافية والتکرار والألفاظ والتجنيس ، کما تناول الإيقاع الداخلي ، ودرس التوازن بأنواعه المختلفة ، والمدى والنبر ، والتنغيم ، ثم تناول السهولة بين البهاء زهير وبشار بن برد وأبي العتاهية . وقد درست الفصول على النحو الآتي :
ففي دراسة الوزن حصرت أوزانه واقترنت بالأغراض لبيان علاقة العاطفة بإيقاع الوزن ، وعرض البحث للتغيرات في الأوزان، وناقش قضية التجديد في الوزن عند البهاء زهير ، ودرس القافية ؛ وحصر القوافي التي وردت في الديوان وحدد معالم سهولتها بدراسة العلاقة بين القوافي والأغراض ، وعرض لظواهر بارزة مقترنة بسهولة القوافي مثل ( رد العجز على الصدر ) ودرس علاقة القوافي بالمعاني ثم علاقة القوافي بالموسيقى . ودرس البحث التکرار وبين أن له نظاما يبرز الإيقاع،   کما درس البحث الألفاظ وذکر ملامح سهولتها کما أقرها الباحثون ، ومواضع الصعوبة في ديوان الشاعر وملامحها  ، کما درس التجنيس بحصر مواضعه وصوره ودوره في الإيقاع .
    ثم توجه البحث إلى دراسة الإيقاع الداخلي ؛ فعرف الإيقاع وذکر علاقاته التي تتمثل في ( النظام والتغير والتساوي والتوازي والتوازن والتلازم والتکرار ) ، وأفاد من الربط بين المصطلح القديم والظواهر الإيقاعية في الدراسات الحديثة وقدم هذا النموذج الإيقاعي عبر مصطلح التوازن  .ثم درس المدى والنبر ،ودورهما في تنظيم الإيقاع الخارج عن بحور الخليل . وطرح فکرة التنغيم فعرفه وذکر أنواعه ووظيفته ،  ثم بين الوظيفة الدلالية له ، وما يتفق مع قواعده وما يمکن أن يضاف إليه .
    ثم عرض البحث لظاهرة ( السهولة ) بين البهاء زهير وشعراء آخرين شهد لهم النقاد بها ودرس ما ارتبط بها من تجديد موسيقي  عندهما . ثم کشف عن مواضع الاتفاق والاختلاف بينهم ، وبين السبب في الحکم على شعر البهاء زهير بينهم  بأنه 
( السهل الممتنع ) .
 
resent study is given the title :  ( The pEase in the poetry of Al-Bahaa' Zohair, A study in Rhythm)
       The present study investigates a hypotheses relevant to revealing the reasons of evaluating an ancient poet's poetry as being "easy" when ease for critics is generally considered a feature of Arabian taste.   For the purpose of studying this topic, ease is defined and   its direction towards rhythm and music becomes clear. Therefore, the study tackles a poet whose poetry is famous for its ease among critics unanimously (Al-Bahaa' Zohair) . The study is also designed for the purpose of studying different factors of rhythm. It is divided into three chapters:    The External Rhythm, in which the study deals with  meter , rhyme , repetition, words  and paronomasia. This chapter also tackles the internal rhythm as well as studying types of  balance, interval, stress and toning.  Then it tackles ease for each of  Al-Bahaa' Zohair, Bashar Bin Barad  and Abi Al'ataheya. The chapters are studied on the following way :
In studying meter, meters are calculated and being linked to purposes in order to elucidate the relationship of compassion to meter rhythm.   The study also investigates changes in meters and discusses the issue of renovation in meter for Al-Bahaa' Zohair as well as studying rhyme. The study determines the rhymes included in the divan and determines the features of its ease by means of studying the relationship between rhymes and purposes. 
 
     The study also investigates prominent phenomenon relevant to rhymes 'ease such as (Epigraph) and it also investigates the relationship between rhymes and meanings and then the relationship between rhymes and music.   It also investigates repetition and explains that it has a specific system that highlights rhythm. It also investigates words and explains their features of ease according to researchers as well as the position of difficulty and features in the poet's divan. It also investigates paronomasia by determining its positions, forms and its role in the cadence. 
 
    The study is also interested in investigating the internal rhythm. It defines rhythm and mentions its relations represented in (organization, change, equality , parallelism , balance , correlation and the repetition ) .  It also benefits from relating ancient terminology and rhythmic features in modern studies and submits such rhythmic module  by means of "balance" terminology. It also investigates 'interval' and stress and their role in organizing the rhythm produced in Alkhalil's poetry.  It also investigates the issue of intonation by defining it, mentioning its types and function then explaining its semantic function and whatever agrees with its rules as well as  what should be added .
 
    Then the study investigates the (Ease) between Al-Bahaa' Zohair and other poets whose "ease" is witnessed by the critics and also studies the relevant music renewal for them. Then the study reveals the position of agreement and disagreement among them and clarifies the reason for which Al-Bahaa' Zohair's poetry is considered easy but difficult at the same time.  




الكلمات الرئيسية